Cookie Policy

Vi använder cookies och liknande tekniker (gemensamt kallade ”cookies”) på vår webbplatsför att förbättra din upplevelse hos oss. Denna Cookie Policy förklarar vad en cookie är, ändamålet med lagringen, hur vi använder cookies och hur du kan göra dina rättigheter gällande.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på din dator eller mobila enhet. Med hjälp av cookies kan Wästgöta Finans ge dig som besökare en förbättrad användarupplevelse. Vi använder oss av följande cookies:

  • Sessionscookies: tillfälliga cookies som upphör när du stänger din webbläsare eller app.

  • Permanenta cookies: cookies som ligger kvar på din dator tills du raderar dem eller de upphör att gälla.

  • Förstapartscookies: placeras av Wästgöta Finans när du besöker vår hemsida eller app.

  • Tredjepartscookies: placeras av Wästgöta Finans samarbetspartner en när du besöker vår hemsida eller app.

Varför använder vi cookies?

Wästgöta Finans vet att du som kund förväntar dig viss nivå av service, smidighet och kunskap i din relation till oss -och vi är glada att tillhandahålla det.

Wästgöta Finans ändamål för att lagra cookies är för att du som besökare praktiskt ska kunna använda hemsidan men också få möjlighet att använda dig av olika betalningsalternativ och spara dina språkval vilket göra sidan mer användarvänlig. Vi använder också cookies som ger oss övergripande analytisk information avseende din användning av våra tjänster med ändamålet att kontinuerligt kunna förbättra våra produkter och ge dig som besökare en mer användarvänlig sida. Cookies lagras också i marknadsföringssyfte som ger oss information om dina aktiviteter och intressen på vår hemsida så att Wästgöta Finans kan ge dig relevanta erbjudanden i andra kanaler. Wästgöta Finans lagrar också cookies för din säkerhet där vissa av våra cookies hjälper oss att upptäcka bedrägerier och skydda din data.

De cookies vi använder förbättrar normalt sett de tjänster vi erbjuder dig. Några av våra tjänster behöver faktiskt cookies för att fungera, medan andra helt enkelt finns för att ditt användande av tjänsten ska bli smidigare. Generellt sett kategoriserar vi våra cookies och deras användning enligt följande:

  • Nödvändiga cookies lagras för att kunna erbjuda våra grundläggande tjänster, till exempel för att använda våra betalningsalternativ eller vår kundportal. Våra tjänster skulle inte fungera utan dessa cookies.

  • Analyscookies ger oss generell information om hur du använder våra tjänster. Informationen gör att vi kan anpassa vår hemsida efter dina behov.

  • Preferenscookies möjliggör för oss att spara inställningar så som språkval eller om vi ska förifylla dina uppgifter eller inte. Utan dessa typer av cookies skulle vi inte kunna skräddarsy våra tjänster enligt dina önskemål.

  • Marknadsföringscookies möjliggör för oss att samla in information om dina aktiviteter och intressen på vår hemsida eller app så att vi kan ge dig relevanta erbjudanden i andra kanaler.

  • Säkerhetsrelaterade cookies gör våra tjänster och din data trygg och säker, till exempel genom att hjälpa oss att upptäcka bedrägerier och skydda din data.

Dina rättigheter

Du som besökare har alltid rätt att välja om du inte längre vill att vi lagrar dina cookies. Detta gör du genom att ändra inställningar i din webbläsare. Om du väljer att inaktivera cookies kan det innebära att vissa funktioner på hemsidan och i appen inte längre fungerar och din användarupplevelse påverkas negativt.

Här hittar du information om hur du hanterar cookies i just din webbläsare:

Chrome (https://support.google.com/…)
Safari (https://support.apple.com/…)
Safari på iPhone/ iPad (https://support.apple.com/...)
Internet Explorer (https://support.microsoft.com/…)
Firefox (https://support.mozilla.org/…)
Opera (https://www.opera.com/...)

Wästgöta Finans kan inte styra den information eller de uppgifter som tredjepartcookies samlar in. Du som besökare kan besöka leverantörens weppplats för att få mer information hur de hanterar cookies. Tredjepartcookies kan avaktiveras genom en individuell inställning i din dator.

Om du inte vill att dina besök på webbplatsen ska visas i statistiken i Google Analytics kan du installera tillägget Google Analytics Opt-out i din webbläsare. Tillägget hämtar du från Google, läs mer om det här (informationen är på engelska).

Framtida uppdateringar av Cookie Policyn

Vi kan komma att uppdatera denna policy i framtiden. Du bör titta på den regelbundet för att hålla dig uppdaterad om hur vi använder cookies.

Kontakta oss

Om du har frågor om vår Cookie Policy kontakta Wästgöta Finans på info@wastgotafinans.se.

Wästgöta Finans AB är ansvarig för lagring av cookies. För mer information om vår behandling av personuppgifter genom cookies, vänligen se vår integritetspolicy.

Denna Cookie Policy uppdaterades 26 februari 2020.

FAQ

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 3.5%-14.95%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 250 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta ett beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än en minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans.
  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.
  • Julalånet är samma erbjudande som Wästgöta Finans privatlån. Wästgöta Finans är en del av Julakoncernen och är kreditgivare till Julalånet.
  • Om din ekonomiska situation påverkats så att du får betalningssvårigheter ber vi dig ta kontakt med Kundtjänst för att se hur vi på bästa sätt hittar en tillfällig lösning. Vi bedömer varje enskild situation separat.

Den här sidan stödjer inte vald webbläsare, du behöver uppdatera din webbläsare eller välja en annan.