Sekretesspolicy Facebooksida - Wästgöta Finans
Det här är Wästgöta Finans sekretesspolicy för vår sida på Facebook. Här delar vi med oss av information och tips i din vardagsekonomi, nyheter och erbjudanden. Vi vill gärna ha dialog kring exempelvis tips och råd kring vardagsekonomi och utvecklingen av våra tjänster. Detta för att vi gärna vill veta mer om våra kunders behov för att på bästa sätt utveckla vår verksamhet och våra tjänster. Vi finns här vardagar mellan 9 och 16.00 för allmänna frågor men har du frågor eller klagomål som rör dig som kund hos oss ber vi dig kontakta oss via våra andra kanaler https://www.wastgotafinans.se/.
Vi kommer aldrig att be dig lämna ut privata uppgifter här och ber dig för din egen säkerhet att inte skriva personnummer, kontoreferensnummer eller annan känslig information direkt på sidan. Tänk också på att det du skriver på sidan blir synligt för andra användare och kan röja din status som kund.
Du får gärna skriva frågor eller kommentera i vår logg men vi ber dig respektera Facebooks regler och svensk lag och förordningar som exempelvis dataskyddsförordningen (GDPR).
Vi kommer inte att tillåta personangrepp eller rasistiska, sexistiska eller nedvärderande inlägg. Inte heller innehåll som marknadsför andras verksamheter, är brottsliga, inte håller sig till ämnet, bryter mot personuppgiftslagen eller liknande. Vi håller löpande uppsikt över de kommentarer som görs och den som bryter mot reglerna kommer att få sitt inlägg borttaget, användaren blockeras från sidan och rapporteras till Facebook. Om du själv vill rapportera innehåll får du gärna göra det genom att skicka ett personligt meddelande.
Vi som svarar på dina frågor här på sidan är alltid identifierade som officiella representanter från Wästgöta Finans och postar innehåll under namnet Wästgöta Finans. Wästgöta Finans är personuppgiftsansvarig för hantering av personuppgifter som sker på denna sida och vi rensar regelbundet sidan från kommentarer och inlägg. I vår integritetspolicy kan ni läsa mer om hur vi behandlar era personuppgifter.
Vanliga frågor
Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.
-
Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
-
Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
-
För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
-
Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.
-
Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.
-
En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
-
I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
-
Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.
-
I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!
-
Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
-
Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
-
Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
-
I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
-
Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
-
För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.