Veterinärkostnader
Husdjur Häst

Veterinärkostnader

Husdjur Häst

Hos Wästgöta Finans kan du ta lån till oförutsedda veterinärkostnader. Du kan låna från 30 000 till 300 000 kronor. Räntan sätts individuellt.

Snabb information om lån till veterinärkostnader

  • Låna till oförutsedda veterinärkostnader

  • Du får själv avgöra vilken veterinärklinik du vill använda dig av

  • Du kan låna mellan 30 000 och 300 000 kronor

  • Lånet är ett privatlån och räntan sätts individuellt

Så här ansöker du om lån

  1. Ansök direkt här på webben

  2. Blir ansökan godkänd direkt så blir får du ett låneerbjudande, med individuell ränta

  3. Du tackar ja till låneerbjudandet genom att signera med mobilt BankID

  4. Vi betalar ut pengar till dig inom 1-3 bankdagar

Bra att veta om veterinärkostnader

Oavsett om det är häst, hund, katt eller hamster så kan vi som djurägare gå långt och betala mycket för att hjälpa våra husdjur. Det är viktigt att ha koll på vad som gäller ifall du behöver ta med ditt husdjur för behandling på en veterinärklinik.

Djursjukvård är inte subventionerad i Sverige. De senaste åren har vården blivit allt mer avancerad, och det påverkar förstås priserna. Allt fler svenskar efterfrågar dessutom bättre och mer specialiserad vård för sina husdjur. Veterinärer och djurkliniker är skyldiga att informera om priset och hålla sig till det pris de uppger från början. Men när det rör sig om till exempel akutsjukvård kan det vara svårt att beräkna vad kostnaden för vården slutar på.

Jämför kostnader i god tid

När det uppstår en akut situation kan det vara svårt att ta sig tid till att välja klinik. Förbered och jämför i förväg vad olika åtgärder kan kosta på olika ställen. Tänk också på avstånd, kompetens och resurser. Det gäller förstås i vardagliga situationer såväl som i akuta.

  • Jämför kostnader på till exempel vaccination, ID-märkning, röntgen, ögonlysning, tandstensborttagning, utfärdande av pass, besiktning av valpar, fosterdiagnostik, progesteronpaket, kastration, avlivning/kremering och kostnad för uteblivet besök.

  • Vad ingår i priset? Ta reda på vad som ingår i olika avgifter, som öppenvård, röntgen eller veterinäravgift.

  • Finns det en jouravgift? Vad är i så fall kostnaden för den och under vilka tider?

  • Lita på din magkänsla och relation till kliniken: Välj den veterinärklinik som passar plånboken och framför allt den som du har förtroende för.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.