Koll på lånorden

Vad är inflation och hur påverkar det mig?

Koll på lånorden

Nyligen har det pratats en hel del om inflation, men vad innebär det och hur påverkar det mig?

Vad är inflation?

Inflation är när den allmänna prisnivån stiger. Om priser går upp för enskilda varu- eller tjänstegrupper så är det inte inflation, det måste gälla en allmän prisökning.
För att en allmän prisökning ska räknas som inflation måste prisökningen vara bestående.

Är det ovanligt hög inflation 2022?

Den penningpolitik vi har i sverige har som mål och riktmärke att hålla inflationen runt 2%. Detta mål sattes under 90-talet efter finanskrisen. Sedan dess har sverige lyckats hålla en inflation runt 2% med undantaget för finanskrisen 2008. Då ökade inflationen med 3,4%.

Nu i början av 2022 har inflationstakten ökat igen, till nästan samma ökning som senaste finanskrisen. Ska den fortsätta stiga eller kommer den sjunka?

Vad innebär en hög inflation för mig?

När inflationen ökar mer än normalt innebär det att pengarnas värde minskas och du får allt mindre varor och tjänster för dina pengar. För att dämpa inflationen så brukar Riksbanken höja reporäntan. Reporäntan är den ränta bankerna får betala till riksbanken för sina lån. Justeringar av reporäntan märks inte direkt utan tar något år. Så höjer Riksbanken reporäntan så kan vi väntas oss att banken höjer räntorna.

Höjda räntor leder till att lönsamheten i företagen minskar, och företagen får svårare att få lån och det innebär att investeringarna avtar. Hushållens och företagens konsumtion minskar, större del av pengarna går till att betala lån och mindre peng blir kvar att spendera på annat. Höjda räntor leder också till att folk sparar mer, som också bidrar till att dämpar konsumtionen. Det går att sammanfatta till att efterfrågan inom ekonomin minskar som leder till att priser pressas nedåt och inflationen sjunker.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 200 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.

  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.