vad är privatlån
Privatlån

Vad är ett privatlån?

Privatlån

Du kanske undrar vad ett privatlån eller blancolån är? Många lån har en säkerhet som till exempel din bostad eller bilen du ska köpa. Ett privatlån är ett lån utan säkerhet, och det ställs inga krav på vad pengarna ska gå till. Det kan vara en bil, båt, renovering eller ett bröllop. Vi på Wästgöta Finans har som mål och kärna i verksamheten att skapa privatlån som är trygga och säkra.

Snabb information om privatlån

  • Privatlån kallas också för blancolån.

  • Du kan låna till vad du vill.

  • Du kan låna mellan 30 000 och 200 000 kronor hos Wästgöta Finans.

  • Räntan sätts individuellt.

Så här ansöker du om ett privatlån online

  1. Ansök direkt här på webben.

  2. Blir ansökan godkänd direkt så får du omgående ett låneerbjudande, med individuell ränta.

  3. Du tackar ja till låneerbjudandet genom att signera med mobilt BankID.

  4. Vi betalar ut pengar till dig inom 1-3 bankdagar.

Information om ditt privatlån samlat på Mina sidor

När du signerat ditt låneerbjudande har du tillgång till Mina sidor. Här hittar du din din aktuella skuld, låneavier, kreditavtal, betalplan för hela lånet och du kan fylla i ansökningsformulär för autogiro.

Lånekalkylator - räkna på ditt privatlån

Undrar du hur mycket du kan låna hos oss på Wästgöta Finans? I vår lånekalkylator kan du snabbt och enkelt få en uppfattning om hur mycket ditt lån skulle kunna kosta, och vilken återbetalningstid som passar dig. Ska du köpa ny bil, gifta dig eller renovera badrummet ger kalkylatorn dig en smidig översikt. Du ser hur ditt önskade lånebelopp och din valda återbetalningstid påverkar lånets månadskostnad.

Har du inte redan ett privatlån hos oss kan du använda vår lånekalkylator och ansöka. Klicka på länken nedan. Om du skulle spendera mindre än det du lånar finns det inget krav på att betala tillbaka lånet, utan du kan använda pengarna till ett annat inköp.

Längre ner på sidan hittar du vanliga frågor och fakta om att ansöka om ett privatlån. Det kan vara frågor om grundkraven för att få ta ett lån, hur hur mycket du kan låna eller när du ska börja betala tillbaka.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 200 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.

  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.