Spartips

Spartips med Joakim Bornold

Spartips

Coronautbrottet har fått ekonomin i gungning och det kan vara bra att se över sin egen ekonomi. Har du en buffert om något oförutsett skulle ske? Klarar du en sjukfrånvaro eller kanske arbetslöshet?

Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners ger sina bästa tips på vilka större saker du kan spara in på – och uppskattar hur mycket pengar du kan spara:

Bolån

Det enkla sättet är att pruta. Jag tror att det fortfarande är få som gör det. Fråga inte bara din bank utan få in tre förslag och spela ut dem mot varandra. Ett tips är att ta personlig kontakt med ditt lokala bankkontor. Ofta får man lägre ränta där än via bankens hemsida. Det är en snabb besparing och kan göra en hel del på dina lån om du inte har gjort det tidigare.

Spara: Cirka 12 000 kr/år i en vanlig familj.

Försäkringar

Är du överförsäkrad? Många har dubbla försäkringar, kanske du har tecknat själv och även har försäkring via din fackförening. Fundera varje gång du blir erbjuden att köpa en försäkring – till exempel vid resor eller försäkring till tv. Jämför och skippa onödiga försäkringar.

Spara: Cirka 5 000 kr/år.

Bil

Många har två bilar idag, men kan man spara in en av dem och använda sig av exempelvis bilpool har man gjort en ganska stor vinst. Coronautbrottet har gjort att många har jobbat hemifrån, kanske kan ni fortsätta med det iallafall några dagar i veckan, då kanske inte bilen behövs lika mycket.

Spara: Cirka 40 000 kr/år för en vanlig bil med garage.

Betala kreditkortsräkningen i tid

Om du handlar med kreditkort, betala alltid hela månadens räkning –
det är en bra privatekonomisk regel. Annars får du betala ränta i onödan.

Spara: Cirka 7 000 kr/år om du haft räkningar för 25 000 kr.

Sälj och köp saker på Blocket

Gör en utrensning i garaget eller förrådet – du hittar säkert 10 000
kronor där. Pengar som man inte tänker på att man har. Och gör
tvärtom också, köp saker på Blocket. Det sparar du också pengar på.

… och hur är det med latten?

Unna dig den där fikan! Vi sparekonomer säger alltid att man ska dra ned på latten, men njut av den och satsa på de större sakerna istället.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 200 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.

  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.