Ekonomi i skilsmässa
Spartips

Ekonomi i skilsmässa

Spartips

När det uppstår konflikt mellan parter är det ofta ekonomin som det bråkas om. Det första som är bra att tänka på är att försöka inte blanda in ilska i diskussionen utan hålla det sakligt.

  • Har ni barn under 16 år gäller sex månaders betänketid innan skilsmässan går igenom.

  • Kontrollera era försäkringar och ert pensionssparande så att ni inte står utan skydd.

  • Ha koll på era inkomster och utgifter ut efter skilsmässan? Gör en budget för respektives nya ekonomi.

  • Så länge ni är gifta är båda ansvariga att vårda hem och barn. Ena parten kan behöva betala underhåll för den andra tills skilsmässan går igenom, även om ni redan flyttat från varandra.

Förbereda sig inför en eventuell skilsmässa

Om det är möjligt så är rekommendationen att förbereda sig inför en eventuell skilsmässa. Prata ihop er om hur fördelning av saker ska ske, hur ni ska göra för att barnen ska ha det så bra som möjligt och hur ni vill bo. Att vara förberedda på det värsta gynnar alla inblandade.

Privatlån vid skilsmässa

Den som står som låntagare på lånet är den person som är betalningsansvarig för det belopp som är kvar att betala. Men låntagaren har rätt att välja egendom som har samma värde som skulden som återstår att betala. Detta sker i samband med en bodelning.

Bodelning

Bodelning bör ske så snabbt som möjligt då tillgångar gemensam egendom tills skilsmässan är klar. 

  • Den av er som har störst behov av bostaden får bo kvar tills skilsmässan är klar.

  • Som huvudregel ska allt som ni äger, som inte är enskild egendom, ingå i bodelningen. Gör en bouppteckning över gemensamma tillgångar och skulder. Egendomar ska värderas till marknadsvärde, eller enligt överenskommelse.

  • I bodelningen specificeras vilket värde var part har rätt till, det är sedan upp till er både hur tillgångarna fördelas. Registrera bodelningen hos Skatteverket för att undvika tveksamheter kring vad man kommit överens om.

  • Det går att ansöka om hjälp med bodelning hos en tingsrätt, men det kan bli dyrt med advokatkostnaderna om bodelningen tar lång tid.

  • Ta kontakt med banken för att reda ut hur eventuella bolån kan lösas.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 3,5%-14,95%. Effektiv ränta: 3,9% - 20,67%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 250 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.
  • Om din ekonomiska situation påverkats så att du får betalningssvårigheter ber vi dig ta kontakt med Kundtjänst för att se hur vi på bästa sätt hittar en tillfällig lösning. Vi bedömer varje enskild situation separat.