Webb Öka värdet vid försäljning Nadia
Bostad

Avsnitt 2: Prisvärda investeringar som höjer intrycket av din bostad inför försäljning

Bostad

Har du planer på att sälja din bostad? Då är det klokt att tänka igenom vad du kan göra för att det ska bli så bra som möjligt – både för dig och för den som ska köpa. Det finns ingen gräns för hur mycket du kan lägga på att förbättra din bostad, men faktum är att även mindre insatser kan göra stor skillnad när det är dags för visning. Och vem vill inte haffa chansen till att höja värdet på bostaden om det finns möjlighet till det!

Tillsammans med Nadia Largo Eneroth från mäklarfirman Listed har vi i tre artiklar samlat våra bästa tips på hur du kan öka värdet på din bostad. Homestyling, renovering eller små finslipningar. I del ett fokuserade vi på billiga åtgärder som gör skillnad. Här i del två pratar vi om lagom stora investeringar som du kan göra inför fotografering och visning.

Fixa till köket

Köket är väldigt viktigt för de flesta, så det är vettigt att du tänker igenom vad du kan behöva göra där.

Många tror att det alltid är dyrt att göra i ordning ett kök, men så är det inte. Längre. Det går numera att få köket snyggt för ganska rimliga pengar.

  • Behåll stommarna till köksskåpen (om det går) och satsa bara på nya skåpsluckor. Det ger en fräsch känsla av nytt kök.

  • Bänkskivor brukar bli slitna, och att byta dem är ingen särskilt stor investering – som ändå bidrar till att höja kökets helhetsintryck.

  • Lite målning kanske behövs också, så att alla detaljer känns tilltalande.

  • Kakelfogar ser gärna ofräscha ut efter ett tag och det drar ner helhetsintrycket. Lägg lite pengar på att göra om dem.

  • Byt ut slitna och trasiga beslag för att ge luckor och lådor en snygg finish.

Satsa på ljusa, neutrala färger och standardmaterial. Då får du ett kök som passar så många köpare som möjligt i smaken och utan att det kostar massor.

Fräscha upp badrummet

Om du har ett badrum där allt fungerar, behöver du inte göra om allt inför en försäljning. En ordentlig uppfräschning räcker långt. Lägg lite extra tid på att rengöra detaljer som gärna blir lite ingrodda och sunkiga med tiden, till exempel kakelfogarna. De kan du tjäna mycket på att göra om.

Precis som köket är badrummet viktigt för den som ska köpa bostad, men ett helt nytt badrum är en stor investering. Prata med din mäklare om vad som kan vara värt att göra för att eventuellt öka bostadens värdeoch vad som inte behövs.

Gör iordning terrassen

Om du är lycklig nog att ha en terrass, ska du göra det mesta möjliga av den vid försäljningen. En mysig uteplats är alltid ett stort plus!

Byt gärna trall på terrassen, om den har några år på nacken. Ingen jätteinvestering, men det lyfter intrycket rejält och ger dina spekulanter en föraning om vad som väntar när utomhussäsongen kommer. Kanske kan du även investera i en infravärmare eller två? Möjligheten att kunna sitta ute och njuta även i lite kyligare väder är värdefullt inslag för de flesta köpare.

Rusta upp dörrarna

Med enkla medel kan du ge bostadens dörrar ett propert intryck.

Nya handtag gör att hela dörren känns nyare. Målar du dessutom om dörren känns den så gott som ny. En mer och mer populär detalj, som också är praktisk, är de moderna kodlåshandtagen. Med ett sådant på ytterdörren förmedlar bostaden en känsla av uppgradering och ny teknik.


Glöm inte bort att diskutera med din mäklare om vilka investeringar som verkligen är värda att göra för att öka värdet på din bostad innan du säljer. För dig som vill ha tips på billigare åtgärder för en värdeökning, läs vår första artikel Billiga åtgärder som gör skillnad. Annars går vi i avsnitt 3 igenom Lite större investeringar.

Låna till smarta investeringar

Wästgöta Finans kan hjälpa dig att finansiera dina åtgärder inför försäljning. Läs mer om hur det fungerar att låna av oss.

Vanliga frågor

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 3.5%-14.95%. Effektiv ränta: 3.9% - 20.67%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 250 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.
  • Julalånet är samma erbjudande som Wästgöta Finans privatlån. Wästgöta Finans är en del av Julakoncernen och är kreditgivare till Julalånet.
  • Om din ekonomiska situation påverkats så att du får betalningssvårigheter ber vi dig ta kontakt med Kundtjänst för att se hur vi på bästa sätt hittar en tillfällig lösning. Vi bedömer varje enskild situation separat.

Den här sidan stödjer inte vald webbläsare, du behöver uppdatera din webbläsare eller välja en annan.