köpa begagnad båt
Båt

Tips till dig som ska köpa båt

Båt

Ska du köpa en båt? Det finns en mängd olika båtar med olika funktioner som behöver kontrolleras innan du köper båt. Vi har kollat upp några punkter som är viktiga att kolla på en båt.

7 tips för dig som ska köpa en begagnad båt

1. Leta efter sprickor i glasfibret ovanför och under vattenlinjen

Små sprickor, som kallas "spindelväv", är mest ytligt. De tenderar att visas i närheten av skruvar som inte har skruvats i ordentligt runt handtag, reling och vindskydd. Det är inte kritiskt men kan bli värre om det inte fixas.

Sprickor större än 5 cm långa tyder på större problem under. Fråga om båten har varit i en kollision och leta efter tecken på det, som gelcoatlappar, som indikerar omfattande reparationer. Få en expert att inspektera.

2. Kontrollera om det finns tecken på skador

Böjning, sprickbildning, mögel och fukt i glasfiber- och träytor, som skrov, akterspegel och golv? Dessa kan indikera på röta, nedbrytning av fiberglas, delning av plywood eller till och med röta i båtsträngarna.

3. Kontrollera om det är lösa säten

Golvet kan vara ruttet, eller det kan helt enkelt vara att bultarna är strippade. Detta kan en båtfirma fixa.

4. Leta efter mögel

Har sätena, båtens topptak eller mattan mögel och andra skador? Klädsel och lock kan rengöras eller bytas ut, men omfattande mögel inne i sätena är ett dåligt tecken. Dessutom sprids mögel lätt, sporer på dessa ytor kan också vara i trädelarna.

5. Se till att elektroniken fungerar

Titta efter utbrända lampor.

Kontrollera om etiketter på motorn har släppt eller om isoleringen på ledningarna har smält, det är tecken på överhettning av motorn - och problem.

6. Kontrollera remmar

Är växelremmen eller servostyrningsremmen tunna, slitna eller spruckna? Bälten ska bytas var 100:e timma. Skadade remmar kan antyda på bristande vård.

7. Starta motorn

Startar motorn hårt eller slirar, gör den mycket ljud, vibrerar eller ryker? Gammal bränsle eller för mycket olja fixas lätt under din första service. Dessa symtom kan också indikera på större problem, till exempel låg kompression i cylindrarna, vilket kräver en mer kostsam motoröversyn.

8. Testa oljan

Känns motoroljan grynig mellan fingrarna? Det gryniga är är metallflis, vilket kan indikera på allvarligt motorslitage. Be en expert titta på detta. Om det finns mjölkaktig olja i motorn eller underdelen, betyder det att vatten kommer in. En böjd propelleraxel kan rätas ut och en trasig eller sliten tätning kan ersättas. Men en påverkan som orsakar den här typen av skador kan ha påfrestat kugghjulen, eller om vatten kommer in kan kugghjulen vara utsatta för rost.

Finansiera ditt köp av ny eller begagnad båt

Behöver du ta ett lån till ett båtköp? Vi erbjuder lån upp till 300 000 kronor utan säkerhet och kontantinsats. Här kan du läsa mer om båtlån.

Hur mycket vill du låna?

Räkneexempel: Kreditbelopp 90 000 kr, löptid 36 mån. Ränta: 5,75%. Uppläggningsavgift: 250 kr. Aviavgift: 45 kr. Effektiv ränta: 7,27%. Totala kreditbeloppet: 90 000 kr. Kreditkostnad 10 070 kr. Månatlig betalning: 2 773 kr. Totala beloppet: 100 070 kr.

FAQ

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande.
  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 250 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta ett beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än en minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans.
  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.
  • Julalånet är samma erbjudande som Wästgöta Finans privatlån. Wästgöta Finans är en del av Julakoncernen och är kreditgivare till Julalånet.
  • Om din ekonomiska situation påverkats så att du får betalningssvårigheter ber vi dig ta kontakt med Kundtjänst för att se hur vi på bästa sätt hittar en tillfällig lösning. Vi bedömer varje enskild situation separat.

Den här sidan stödjer inte vald webbläsare, du behöver uppdatera din webbläsare eller välja en annan.