kökslån
Bostad

Kökslån - tips inför renovering av kök

Bostad

Köket är det mest populära rummet i huset att renovera. Det är ett stort jobb, både när det gäller kostnad och projekt. Så innan du anställer en entreprenör och börjar plocka ner det gamla finns det några viktiga saker att tänka på: nämligen att sätta en budget, bestämma vad du vill ha och planera hur allt kommer att passa.

Sätt budget innan du lånar

När det kommer till kostnad ska du vara realistisk. Stora renoveringar som köket tar ofta mer tid och pengar än vad det planeras för. Det är bra att hålla en lägre budget än vad som är din maxbudget. Detta för att säkerställa att det finns utrymme att fortsätta projektet om kostnaden blir mer än väntat. En bra regel när det kommer till renoveringar och byggprojekt är att lägga till 10 till 20 procent på budgeten för oplanerade kostnader. Att renovera köket är ett av de mest kostsamma rummen att renovera. En köksrenovering kostar normalt mellan 100 000 till 450 000 kronor, med hantverkarhjälp.

  • En renovering kostar ofta mer än planerat.

  • Lägg till 10 till 20 procent på budget.

  • En köksrenovering kostar mellan 100 000 till 450 000 kronor.

  • Kan du göra ROT-avdrag på kostnaden?

ROT-avdrag 2021, vad gäller?

Du får göra avdrag på 30 procent av arbetskostnaden upp till 50 000 kronor per person och år. 2020 tillkom det krav på elektroniskt betalning för ROT- och RUT-avdrag.

Nytt för 2021 är det gröna avdraget. Vilket innebär att du får göra avdrag för:

  • Installation och köp av solceller. 15% för både material och arbete.

  • Lagring av solenergi. 50% för både material och arbete.

  • Installation av laddningspunkt. 50 % för installation.

Maxbelopp att göra avdrag på är 50 000 kronor.

Läs mer om ROT-avdrag och dess villkor på Skatteverket: Rot- och Rutarbete

Låna till renovering

Ska du låna pengar för att renovera ditt kök är det nästan alltid mest ekonomisk att låna på sin bostad. Tänk på att det tillkommer en kostnad om du behöver ett nytt pantbrev. Är det inte möjligt att låna på sin bostad är privatlån ett alternativ. För att undvika oväntade kostnader med ett privatlån ska du alltid titta på den effektiva räntan på ett privatlån. Den effektiva räntan inkluderar samtliga kostnader för ett privatlån som till exempel aviavgifter och uppläggningskostnader. Vi på Wästgöta Finans erbjuder trygga privatlån utan några dolda kostnader.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 200 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.

  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.