Hur stor buffert ska jag ha?
Spartips

Hur stor buffert ska jag ha?

Spartips

Värmepumpen går sönder, ett element börjar läcka eller så måste bilen repareras. Det finns mängder med anledningar att vara förberedd på det oförutsedda med en ekonomisk buffert. En buffert behöver inte enbart gå till tråkiga saker, det kan så klart också uppstå roliga saker du vill göra men inte har pengar till.

Vad innebär en ekonomisk buffert?

En ekonomisk buffert är en del av ditt totala sparande och läggs undan på ett separat konto för att snabbt kunna användas. Meningen med en buffert är att hushållet har en fallskärm, en extra trygghet om någon oförutsedd kostnad uppstår. Olika hushåll har olika förutsättningar för att en oförutsedd kostnad uppstår.

Så hur stor buffert behöver just jag?

För att kunna sätta en siffra på vilken buffert du behöver så utgår vi från tre olika förutsättningar i ett hushåll. Bor du i hus ska du i regel ha en något högre ekonomisk buffert än om du bor i hus. Vi utgår från 2019 års medelinkomster netto(efter skatt):

  • Ensamstående

    • 2-3 månadslöner. 50 000 - 80 000 kronor. Du har inte så många utgifter men heller inte lika många inkomster som ett hushåll med flera arbetande. Om du av någon anledning får inkomstbortfall eller en oväntat kostnad, är en stark budget tryggt att falla tillbaka på.

  • Par utan barn

    • 3-4 månadslöner. 80 000 - 110 000 kronor. I detta hushåll finns tryggheten med en extra inkoms. Men boendet är större och har i regel mer utgifter.

  • Familj med 2-3 barn

    • 4-5 månadslöner. 110 000 - 140 000 kronor. Med barn är det ännu viktigare med en ekonomisk trygghet. Bor man dessutom i hus så blir det högra kostnader och fler faktorer som påverkar oförutsedda utgifter.

Det är inte alls säkert att du behöver ha en buffert efter dessa rekommendationer, den kan vara högre eller lägre beroende på hur ditt hushåll ser ut. Det viktiga är att du har en ekonomisk buffert. Har du inte det så bör du komma igång att spara till en.

Din buffert är en del av ditt sparande

Ditt sparande ska ha flera delar men om du precis startat är ditt första mål att ha en ekonomisk buffert som en säkerhet.

  1. Försök spara min 10% av din inkomst.

  2. Ditt första sparande ska vara en ekonomisk buffert.

  3. När du har en buffert kan du dela upp sparandet i tre delar:

    1. Ekonomisk buffert.

      1. Pengar du snabbt kommer åt för att kunna betala oförutsedda utgifter.

    2. Långsiktigt sparande.

      1. Detta sparande kan vara mer låst och ha en risk. Du kan sprida det långsiktiga sparandet i fonder, sparkonton och aktier. När du närmar dig slutet på ett långsiktigt sparande bör du minska riskerna.

    3. Målsparande.

      1. Spara till en investering eller bara något roligt. Det kan till exempel vara sparande till drömresor, fordon eller en renovering.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.