
Bra att veta inför köp av fyrhjuling
Ska du köpa en fyrhjuling men inte vill göra ett dåligt köp? Det kan vara svårt att veta vad du ska kolla på inför ett köp. Att missa ett problem kan vara avgörande för att göra en bra eller dålig affär. Här finns en checklista du kan utgå från när du ska titta på en begagnad fyrhjuling.
Inledning
-
Val av modell och typ
-
Form av registrering
-
Pris, skuld och stöldanmälan
-
Checklista vid begagnat köp
Val av modell och typ
Innan du börjar titta efter fyrhjuling är det bra om du kan bestämma dig för vilken typ du ska köpa.
-
Vilken budget har jag?
-
Vad ska den användas till och vart ska den köras?
-
Ska den vara fyrhjulsdriven?
-
Ska det vara servo-styrning?
-
Ska fyrhjulingen vara registrerad för väg eller annan typ av registrering?
-
Behöver jag någon speciell behörighet?
Olika typer av registrering av fyrhjulingar
Terräng
Har du tagit körkort innan år 2000 får du köra med B-körkort. Efter det behöver du alternativt ett förarbevis för att få köra på enskild väg och i skogs och jordbruk.
Motorcykel
Får köras med B-körkort
Får köras på enskilda och allmänna vägar.
Krav på besiktning efter 4 år.
A Traktor
Körs med B Körkort eller AM Körkort.
Får köras på enskilda och allmänna vägar. (Ej motorväg.)
B Traktor
Körs med B Körkort
Får köras på enskilda och allmänna vägar. (Ej motorväg).
Oregistrerad ATV/Fyrhjuling
I Sverige säljs inga icke registrerade fyrhjulingar i butik. De oregistrerade fyrhjulingar som finns är vanligtvis privatimporterade. En fyrhjuling som saknas registreringsnummer är svår att försäkra.
Pris, skuld och stöldanmälan
Vad är egentligen ett bra pris på fyrhjuling? Priset beror på skick, märke, årsmodell, utrustning, vart den säljs m.m. För att rättfärdiga en fyrhjuling till försäljning behöver den vara laglig. Kontrollera att den inte är anmäld stulen. Du kontrollerar detta hos polisen och transportstyrelsen, se till att ha registreringsnummer eller chassinummer tillhands. Kontrollera också om det finns någon skuld kvar på fyrhjulingen, då detta följer fyrhjulingen och inte ägaren. Ett kreditköp markeras i registreringsbeviset.
Du kan få mer information om detta på transportstyrelsens hemsida.
Snabb information om att låna till fyrhjuling
-
Du får själv avgöra från vem du vill köpa av.
-
Du kan låna mellan 30 000 och 300 000 kronor.
-
Lånet till fyrhjuling är ett privatlån och räntan sätts individuellt.
-
Lånet är utan kontantinsats.
Så här ansöker du om lån till fyrhjuling
-
Blir ansökan godkänd direkt så blir får du ett låneerbjudande, med individuell ränta.
-
Acceptera låneerbjudandet genom att signera med mobilt BankID.
-
Vi betalar ut pengar till dig inom 1-3 bankdagar.
Checklista av saker du ska kolla vid köp av en begagnad fyrhjuling.
-
Startar den lätt. Vilket skick är batteriet i?
-
Bromsbelägg - är de slitna eller nyligen utbytta?
-
Bromsskivorna - Kontrollera så de inte är slitna, skeva eller stora repor/jack.
-
Däck och fälg - Behövs det nya däck eller är de ok?
-
Chassinummer - Finns det ett chassinummer och stämmer det med numret i registreringsbeviset? Numret ska vara instansat i ramen men kan vara på olika ställen beroende på modell och märke.
-
Drivaxel och damasker - Dessa kontrolleras enklast vid en provkörning där du kör långsamt och svänger fram och tillbaka, eller så rullar du fyrhjulingen i neutralt läge. Hör du missljud så finns det orsak att titta närmare. På drivaxlar sitter en drivknut som skyddas av en gummidamask som inte får vara trasig.
-
Dragkrok - Är dragkroken i bruksskick. Kontrollera svetsfogarna så det inte finns sprickor.
-
Dragstarten - Testa dragstarten så den fungerar, viktigt att ha som nödstart.
-
Fyrhjulsdrift/diffspärr - Går det att stänga av och på fyrhjulsdriften samt diffspärren?
-
Förgasare - Ser du något läckage?
-
Hastighetsmätaren - Fungerar hastighetsmätaren och trippmätaren.
-
Hjullager och hjulupphängning - Lyft upp ett hjul och rulla det och kräng det i sidleds för att känna eventuellt glapp.
-
Instruktionsbok - Finns instruktionsboken till fordonet?
-
Servicebok - Finns det ifylld servicebok?
-
Kardan - En fyrhjulsdriven fyrhjuling har en kardan som går från motor till diffen och en mellan motor och slutväxlen i bak. Kontrollera skicket på knutarna.
-
Kylarfläkten - Se till så att den startar när motorn är varm.
-
Lampor - Fungerar samtliga lampor?
-
Luftfilter - Kolla så att luftfiltret inte är igentäppt. Motorn ska lätt få luft.
-
Lås - Testa samtliga lås som finns. Tändningslås, tanklås, förvaringsfack etc. Normalt ska det finnas två nycklar till tändningslåset.
-
Motor - Lyssna på motorljud så du inte hör något missljud.
-
Oljan - Oljan ska inte vara svart och nivån ska vara normal. Titta också efter läckage under motor.
-
Ramen - Titta så ram inte har sprickor eller andra skador. Kolla också så det finns chassinummer.
-
Registreringsskylt - Det finns olika skyltar beroende på vilken registreringstyp det är på fyrhjulingen.
-
Servo - Det ska gå lätt att styra och lyssna efter missljud.
-
Skärmar/kåpor - Sitter kåpor fast riktigt och är hela?
-
Vinsch - Finns det vinsch på fyrhjulingen kontrollerar du så den går att vira ut och in, samt att vajern är hel.
Lycka till med ditt köp!