Förbättra hemmakontoret
Bostad

Förbättra hemmakontoret

Bostad

Jobba bättre hemifrån

Något som vi kanske skulle påstå är ett av de störande momenten med att jobba hemifrån är att man är just hemma. Du måste alltså aktivt låta bli att göra sådant som du annars gör när du är hemma. Exempelvis:

  • Dammsuga

  • Tvätta

  • Vika tvätt

  • Stryka

  • Vattna blommor

  • Spela Tv-spel

Så tips nummer ett: sätt upp ett tydligt arbetsschema för dig själv. Tänk lite som Skalmans mat- och sovklocka, fast en jobb- och fritidsklocka. Du gör dig själv en otjänst i det långa loppet om du börjar jobba en timme varje kväll bara för att “jobbdatorn ändå låg där”.

Så första steget i att förbättra hemmakontoret är fasta arbetstider och att inte hela tiden passa på att göra vanliga hushållsuppgifter bara för att du har 15 minuter till nästa Zoom-möte.

Förbättra din kontorsplats hemma

Det finns mängder med artiklar och reportage som du kan hämta inspiration ifrån. Allt från den mysigaste inredningen, till förvaringslösningar, skrivbord, stolar och belysning.

Hur ska man då gå tillväga för att ordna upp hemmakontoret?

  • Först och främst handlar det om att rent praktiskt reda ut var man kan sätta upp sin arbetsplats.

    • Har du valt att sitta med laptopen i knät i soffan eller kanske att smälla upp en skärm på middagsbordet kanske det är dags att fundera på om det kanske skulle vara möjligt att möblera om för att få till ett litet kontorshörn. Kanske har du lyxen att kunna möblera ett helt rum som kontor!

  • Se till välja en miljö som gör dig kreativ. Men framförallt handlar det om att försöka skapa den mest lämpade arbetsplatsen till att bli ditt kontor.

    • Lättare sagt än gjort om man bor på 29 kvadratmeter, men fundera på det! Bor du smått kanske en investering i ett smart sidobord hade varit en hjälp.

  • Välj en bekväm stol och ordna med att få hem ett höj- och sänkbart bord alternativt laptop-ställ eller annan anordning för att få upp skärmen i rätt ögonhöjd.

    • Har du svårt att få till bord, stol och andra hjälpmedel? Se då till att variera din arbetsställning.

  • Få till sociala träffar med dina kollegor digitalt.

    • Det gör stor skillnad om du träffar kollegorna på en digital fika då och då. Förbättrar både humör och teamkänsla.

  • Pausa. Gå ut i friska luften. Ta promenader.

    • Ett smart sätt för att tydligare hålla isär arbete och fritid, men också en hälsosam rutin är att ta korta promenader utomhus vid tiderna du vanligtvis skulle rört dig mellan hem och kontor. Alltså en kort promenad på morgon innan jobb och en kort på eftermiddagen efter jobb (och kanske en över lunchen också om tillfälle finns).

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 3,5%-14,95%. Effektiv ränta: 3,9% - 20,67%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 250 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.
  • Om din ekonomiska situation påverkats så att du får betalningssvårigheter ber vi dig ta kontakt med Kundtjänst för att se hur vi på bästa sätt hittar en tillfällig lösning. Vi bedömer varje enskild situation separat.

Den här sidan stödjer inte vald webbläsare, du behöver uppdatera din webbläsare eller välja en annan.