Installera fiber - vad kostar det?
Bygg

Vad kostar det att installera fiber i villa eller lägenhet?

Bygg

Priset för att installera fiber i villa eller lägenhet beror på flera olika faktorer. Oftast landar priset någonstans runt 15 000-45 000 kronor, men det kan också bli betydligt dyrare. Här går vi igenom hur det fungerar att installera fiber i en villa respektive ett flerbostadshus (hyresrätt eller bostadsrätt).

Fiberinstallation i villa

Installation av fiber i en villa brukar kosta någonstans mellan 15 000 och 45 000 kronor (en engångsavgift). Men det kan också bli betydligt dyrare beroende på om du “hänger på” när övriga i området installerar fiber eller om du ska ansluta till fibernätet i efterhand.

Vanligtvis är det billigare att installera fiber när övriga i området gör det eftersom ni då delar på vissa etableringskostnader (administration, tillståndsansökningar, utkörning av maskiner och så vidare). Man brukar få information av den entreprenör eller den fiberförening som genomför arbetet i området.

Ansluta fiber i efterhand

Om du bor i ett område där det redan finns fiber men din bostad inte är ansluten kan du ansluta i efterhand. När du ansluter i efterhand måste du tänka på att du får stå för fler kostnader själv och att det därför kan bli dyrare – ibland mycket dyrare. Det går att hålla nere kostnaden genom att genomföra vissa moment själv. 

Kontakta entreprenören eller fiberföreningen i ditt område för mer information och kostnadsförslag.

Fiberinstallation i lägenhet eller flerbostadshus

Det är svårare att uppskatta kostnaden för att installera fiber i en lägenhet eller ett flerbostadshus än för en villa. Kostnaden beror bland annat på faktorer som:

  • antalet lägenheter i fastigheten,

  • om ett gruppavtal* görs samtidigt och

  • hur många år avtalet är bundet

I lägenheter eller flerbostadshus är det dessutom hyresvärden eller bostadsrättsföreningen som ansvarar för att ansluta fastigheten till fiber. Om du bor i ett flerbostadshus är det alltså svårt att själv ansluta din bostad om inte hyresvärden eller föreningen tar initiativet. 

Om du vill ha fiber i din hyresfastighet, kontakta din hyresvärd. Om du vill ha fiber i din bostadsrätt, kontakta din bostadsrättsförening.

*Med ett gruppavtal menas att de boende i fastigheten ingår ett gemensamt avtal med en leverantör istället för att de boende tecknar individuella avtal med olika leverantörer.

Öppen fiber vs. stängt nät

Fibernätet är en sak, leverans av tjänster en annan. I ett så kallat öppet fibernät får alla leverantörer samsas om samma nät och du som konsument är fri att välja vilken leverantör du vill.

I ett stängt nät är det en och samma aktör som äger nätet och säljer tjänsterna. Resultatet blir utebliven konkurrens och ingen valfrihet för dig som konsument.

Hur tar jag reda på om det redan finns fiber i mitt område?

Om du är osäker på om det redan finns tillgång till fiber i området där du bor och vilka bredbandsleverantörer du kan välja bland, kan du använda dig av Post- och telestyrelsens tjänst Bredbandskartan och gratistjänsten Bredbandsval.

  • Bredbandskartan – På https://bredbandskartan.se/ hittar du nätägare och tjänsteleverantörer i ditt område.

  • Bredbandsval – På https://www.bredbandsval.se/ kan du jämföra erbjudanden från Sveriges största bredbandsleverantörer. Du kan också se om din adress är ansluten till ett fibernät eller inte.

Finns det inget fibernät i ditt område? Efterforska om det pågår något utbyggnadsprojekt eller anmäl ditt intresse till någon av de stora fibergrävarna i Sverige.

Finansiera fiberinstallation med privatlån

Vill du låna pengar för att installera fiber i din bostad? Läs mer om privatlån från Wästgöta Finans.

 

 

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 3,5%-14,95%. Effektiv ränta: 3,9% - 20,67%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 250 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.
  • Om din ekonomiska situation påverkats så att du får betalningssvårigheter ber vi dig ta kontakt med Kundtjänst för att se hur vi på bästa sätt hittar en tillfällig lösning. Vi bedömer varje enskild situation separat.