Köpa häst
Häst

Bra tips när du ska köpa häst

Häst

Är du redo att bli hästägare?

Är du redo att köpa häst och bli hästägare? Att ha häst innebär att du har ett ansvar för hästens välbefinnande och skötsel alla dagar året runt. Du måste ha kunskap för att klara av detta. Om det är ett barn som ska ha hästen måste du som förälder ta huvudansvaret för hästens välbefinnande.

Du måste också vara beredd på de kostnader som det innebär att ge hästen den skötsel och vård den behöver, även om det händer något oförutsett. Ofta är driftskostnaderna på sikt högre än inköpskostnaden, och det är viktigt att i förväg ha satt sig in i vad detta innebär rent konkret.

Hitta rätt häst

Att hitta och köpa rätt häst som passar dina förutsättningar och önskemål är en utmaning, och ofta kan det vara klokt att ta hjälp av en erfaren person. Precis som med andra djur gäller det att du inte räddar djur från att fara illa genom att köpa från oseriösa aktörer – istället stödjer du en sådan verksamhet och bidrar till att fler djur far illa på detta sätt.

Ju mer du kan få veta om hästens bakgrundshistoria ju större chans har du att välja en häst som passar dig. Hur hästen är uppfödd, tränad och hanterad påverkar hur den kommer att fungera i framtiden. Det kan också vara värdefullt att kunna kontakta eventuella tidigare ägare till hästen. Om priset verkar vara för lågt för att vara sant, så är det ofta så att det finns ett dolt bekymmer.

Vilka papper ska vara med

Alla hästar ska ha hästpass. Vid köp av häst ska du du aldrig godta att du kommer att få passet vid ett senare tillfälle, utan det ska följa med hästen. Detta är säljarens ansvar att se till. Det gäller även om du ska vara fodervärd eller på liknande sätt hyra eller låna en häst. Kopia av passet duger inte. Det enda undantaget är om du köper ett sto med föl vid sidan och fölet är så ungt att det ännu inte finns krav på pass för detta. Det är också ett krav att passet följer med under transporten till den nya ägaren.

Om du köper häst från ett annat land behöver hästen ha ett hälsointyg av officiell veterinär innan den transporteras till Sverige. Här kan du läsa mer om vad som gäller när du tar in hästar i Sverige. När hästen har kommit till Sverige ska den registreras hos en svensk avelsorganisation eller registerförande förening. Du kan läsa mer om att registrera hästar här.

Besiktning av hästen

När du har hittat en häst som du tycker om bör du kritiskt granska att den uppfyller dina önskemål. De flesta hästköpare vill att hästen besiktigas av veterinär före köpet, men det är inget krav. Om hästen ska försäkras kan det dock behövas ett friskintyg. Välj helst en veterinär som du som köpare har förtroende för, och var gärna med vid undersökningen. Fråga veterinären om du inte förstår kommentarerna i intyget, och be om veterinärens bedömning.

När hästen kommer till det nya stallet

Tänk på att en ny häst alltid innebär en smittrisk. Risken är störst om den kommer från ett annat land eller från ett stall med stor omsättning av hästar. Helst bör du därför isolera nya hästar i en särskild stallavdelning under de första veckorna, för att eventuella sjukdomssymtom ska hinna visa sig. Tänk på att även människor kan föra med sig smittan, så var noga med handtvätt och rutiner om du rör dig både i isoleringen och hos de andra hästarna.

Att introducera hästen i flocken

Hästar är flockdjur och har behov av social kontakt för sitt välbefinnande. Helst bör hästar därför hållas tillsammans med andra hästar, och de bör gärna gå i flock. När nya hästar introduceras kan det bli oroligt i flocken. Det finns en risk att hästen blir sparkad, men denna risk måste vägas mot välfärdsrisken för en häst utan direktkontakt med andra hästar. För att göra introduktionen i flocken så smidig som möjligt bör man därför ha en tillräckligt stor hage, för att undvika att någon blir trängd.

Planera för slutet av hästens liv när du köper häst

Det kan kännas avlägset att tänka på slutet av hästens liv redan när du köper häst, men det finns goda skäl att göra det. Bland annat innebär avlivning och omhändertagande en stor kostnad om du inte har möjlighet att slakta hästen, och då är det bra att vara förberedd på det.

Av passet framgår det om hästen är tagen ur livsmedelskedjan, vilket i så fall innebär att du inte kommer att kunna lämna hästen för slakt, utan måste få den omhändertagen på annat sätt vid livets slut. Läs mer om slakt och avlivning på våra sidor om slutet av hästens liv.

 

Läs mer om att vara hästägare på Jordbruksverkets sida, klicka här!

Källa till texten om att bli hästägare: Jordbruksverket

Hur mycket vill du låna?

Räkneexempel: Kreditbelopp 90 000 kr, löptid 36 mån. Ränta: 5,75%. Uppläggningsavgift: 250 kr. Aviavgift: 45 kr. Effektiv ränta: 7,27%. Totala kreditbeloppet: 90 000 kr. Kreditkostnad 10 070 kr. Månatlig betalning: 2 773 kr. Totala beloppet: 100 070 kr.

FAQ

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du att alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.
  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 300 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.
  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 3.5%-14.95%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 250 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.
  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta ett beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än en minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans.
  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.
  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.
  • Julalånet är samma erbjudande som Wästgöta Finans privatlån. Wästgöta Finans är en del av Julakoncernen och är kreditgivare till Julalånet.
  • Om din ekonomiska situation påverkats så att du får betalningssvårigheter ber vi dig ta kontakt med Kundtjänst för att se hur vi på bästa sätt hittar en tillfällig lösning. Vi bedömer varje enskild situation separat.

Den här sidan stödjer inte vald webbläsare, du behöver uppdatera din webbläsare eller välja en annan.