Hur fungerar det att låna pengar genom ett privatlån?

När du ansöker om lån hos oss så får du besked direkt. Blir din ansökan godkänd så får du pengarna insatta på ditt konto inom 1-3 bankdagar. Lånet är ett privatlån som inte kräver någon säkerhet. Det innebär att du kan använda pengar till vad du vill.

Hur fungerar det att låna pengar genom ett privatlån?

  • Betala in extra när du kan
  • Möjlighet till två betalfria månader
  • Ändra återbetalningstid
  • Inga dolda avgifter

Det folkliga lånet

Ända sedan 1979 har vårat moderbolag Jula bedrivit handel med utgångspunkt i Skara. Precis som Jula är vårat mål på Wästgöta Finans att underlätta vardagen för dig. Det tar sig uttryck i våra ledord folklighet, smidighet och hygglighet. I grund och botten handlar allt om äkta engagemang, framåtanda och ärlighet.

Kan jag låna pengar till vad som helst?

Det är du som bestämmer vad du ska köpa för dina lånade pengar. Det mest ekonomiska är att du gör en investering som ger dig skjuts i livet. Det kan vara en renovering som ökar värdet på din bostad och kanske är viktig för att huset ska stå sig. En bil eller annat fordon kan också vara en viktig investering om du till exempel behöver den för att ta dig till ett jobb. Du bestämmer.

Att låna pengar genom ett privatlån kan du använda pengarna till att köpa flera saker. Skulle du få pengar över kan du välja att använda dem till andra köp eller amortera av en del av lånet.

Få koll på lånorden

Det är inte alltid helt lätt att förstå vad alla ord innom bankvärlden betyder.
Vi hjälper dig med vår ordlista med ord inom lån och privatekonomi.

Vad är ett privatlån?

Läs om vad ett privatlån innebär och hur du kan använda vår lånekalkylator för att räkna på ditt lån.

Läs om hur du ansöker om lån hos oss

Hur mycket får jag låna?

Läs om vilka parametrar som påverkar ditt kreditbetyg och om de grundkrav vi har för att du ska få ett låna beviljat.

Läs mer om vad som påverkar ditt kreditbetyg

Få smarta tips om privatekonomi och privatlån

Vi vet att du behöver hålla koll på många olika saker i ditt liv, men smarta tips för din privatekonomi borde inte vara en av dom. Vill du också ta del av tips och inspiration, skicka in din mejladress nedan.

Tack!

Inom kort kommer du få ditt första tips i mailkorgen. Hoppas det uppskattas!

Bad Request

Har du matat in all data rätt?

Hoppsan!

Du är redan registrerad.

Något gick fel!

Detta kan hända om du redan finns i mail-listan eller om anslutning till internet avbröts. Var vänlig och försök igen senare.

Vanliga frågor

Här svarar vi på era vanligaste frågor kring våra lån.

  • Vi erbjuder privatlån, vilket innebär att du kan låna till vad som helst, utan krav på att något behöver pantsättas som säkerhet. Lånet är ett så kallat annuitetslån utan säkerhet och löper med rörlig ränta. En betalplan läggs upp, så att du alltid betalar ett lika stort belopp varje månad, ränta och amortering.

  • Hos oss finns det möjlighet att ansöka om lån mellan 30 000 kronor till 200 000 kronor. Du kan låna till vad du vill, och du kan välja återbetalningstid mellan 2-10 år.

  • För att kunna ansöka om ett privatlån hos oss ska du ha fyllt 18 år och ha en fast inkomst. Du måste också vara folkbokförd i Sverige och inte ha några betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden.
  • Ansökan genomför du enkelt här på vår hemsida. I samband med din låneansökan behöver du kunna legitimera dig med mobilt BankID eller BankID på fil. Får du ett låneerbjudande signerar du även det med ditt BankID.

  • Utifrån de uppgifter som du skickar in med din ansökan, samt utifrån den kreditupplysning som görs får du ett individuellt låneerbjudande. Vårt räntespann är mellan: 7,75%-18,95%. Effektiv ränta: 8,19% - 20,88%.

  • En kreditupplysning görs hos Bisnode för att vi ska kunna ge dig det bästa låneerbjudandet och även se till så att vi inte utsätter dig för några onödiga ekonomiska risker.
  • I samband med uppläggningen av lånet tar vi ut en uppläggningsavgift på 350 kronor. Aviseringsavgift förekommer om du väljer att ta emot din betalningsavi på annat sätt än via autogiro. Väljer du att motta din betalningsavi på papper tillkommer en kostnad på 45 kronor. Väljer du e-faktura tillkommer en kostnad på 20 kronor. Ansökan till e-faktura görs via din internetbank. För att slippa onödiga kostnader så rekommenderar vi dig att ansluta till autogiro. Detta gör du enkelt på Mina sidor efter att du har signerat ditt låneerbjudande.

  • Så snart du har skickat in din ansökan så behandlas den av vårt ansökningssystem. Kan vi godkänna det önskade lånet så presenteras ett låneerbjudande. Detta låneerbjudande är aktivt i 30 dagar. Först när du har signerat låneerbjudandet med BankID gör vi en utbetalning till dig. Utbetalning tar vanligtvis 1-3 bankdagar, beroende på mottagande bank. Utbetalning görs endast till det bankkonto som du uppgett i ansökan.

  • I vissa fall behöver vi mer information för att kunna fatta beslut på en låneansökan, då skickar vi ut en inbjudan till inkomstverifiering. Det säkrar även att du får det bästa låneerbjudandet och ser till att du inte utsätts för onödiga ekonomiska risker. Genom Kreditz loggar du enkelt in på din bank (med BankID) för att hämta din ekonomiska information. Det tar mindre än 1 minut och påverkar inte din kreditvärdighet. Inga personuppgifter sparas av Kreditz och all data raderas direkt efter att den har överförts till Wästgöta Finans. Läs mer här!

  • Önskar du mer information kring din ansökan, kan du kontakta oss på kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. För att vi ska kunna besvara dina frågor kring din ansökan är det viktigt att du skickar med det referensnummer som din ansökan fick.
  • Inom 14 dagar efter att du har signerat våra lånevillkor har du möjlighet att utnyttja din lagstadgade ångerrätt. För att kunna utnyttja din ångerrätt behöver du inom 14 dagar meddela vår kundtjänst.

  • Nej, det finns inte möjlighet att förhandla sig till en bättre ränta. Utifrån de uppgifter du lämnat i samband med din ansökan och resultatet av kreditupplysningen ger vi dig bästa möjliga individuella ränta.
  • I din betalplan som du ser på Mina sidor kan du se när det är dags att göra din första inbetalning till oss.
  • Din betalningsavi skickas ut i mitten av varje månad. Den aviseras på det sätt som du valt, antingen via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura. Saknar vi inbetalning från föregående månad så skickas en påminnelse ut i början av nästkommande månad. Påminnelse skickas alltid ut per post.
  • För mer information kring att förlänga din återbetalningstid ber vi dig att kontakta kundtjänst via mejl: info@wastgotafinans.se. Glöm inte att uppge ditt kontoreferensnummer.